Nawyki, dzięki którym zyskasz więcej czasu

Są pewne nawyki, które możesz wprowadzić do swojego życia i zyskać dużo cennego dla Ciebie czasu. Dzięki odpowiedniej umiejętności zarządzania czasem zwiększamy swoje szanse na osiągnięcie celów, ale także zyskujemy przestrzeń na aktywności, które sprawiają nam radość. Poznaj więc 7 nawyków, które pomogą Ci zyskać Twój cenny czas.

“Twoja umiejętność zarządzania czasem decyduje
o sukcesie bardziej niż cokolwiek innego.

To proste: im lepiej wykorzystasz czas, tym więcej osiągniesz.”

~ Brian Tracy ~

7 nawyków, które pomogą Ci odzyskać Twój cenny czas

1. Pracuj nad jednym zadaniem na raz

Wielozadaniowość to bzdura! Jeśli chcesz działać skutecznie i wykonywać dobrze swoje zadania, musisz się skupić na każdym z nim po kolei. To podstawa, którą koniecznie jak najszybciej musisz wrzucić do swojego codziennego działania.

Zostało już wielokrotnie udowodnione, że skupianie się na kilku rzeczach jednocześnie to mit. Jeśli chcemy działać produktywnie, nasza uwaga musi być skupiona tylko na jednej czynności.

Dlatego, wykonuj zadania jedno po drugim. Swoją uwagę skupiaj tylko na tym, co aktualnie robisz. Nie przeskakuj między różnymi zadaniami, bo tracisz wtedy wiele cennego czasu na ponowne wdrażanie się w daną czynność.

Ten nawyk sprawi, że będziesz wykonywać zadania dużo szybciej i z większą dokładnością. Staraj się robić zadania na tyle dobrze, aby nie trzeba było później tracić czasu na ich poprawianie.

2. Wieczorem planuj swój kolejny dzień

Wykorzystaj swoją poranną energię na działanie, a nie na zastanawianie się od czego zacząć swoją pracę. Zmarnowany czas od rana to gorsze samopoczucie i zdecydowanie mniej przestrzeni na wykonanie zadań, które musisz zrobić.

Dlatego, każdy dzień powinien kończyć się stworzeniem planu na dzień kolejny. Pamiętaj, aby Twoja lista zaczynała się od zadań najważniejszych! Zawsze zaczynaj działać od priorytetów i zadbaj o to, aby zostały wykonane tego konkretnego dnia.

3. Postaw na automatyzację

Automatyzuj decyzje i procesy. Nawet jeśli masz zyskać minutę dziennie na takiej automatyzacji, to w dłuższej perspektywie czasu zyskujesz nawet kilkanaście czy kilkadziesiąt godzin!

Wiele decyzji można podejmować automatycznie chociażby poprzez grupowanie ich. Jeśli zastanawiasz się, co ugotować na obiad – usiądź i stwórz plan posiłków na cały tydzień. To oszczędzi Twój czas na codzienne wymyślanie, co ugotować oraz Twój czas na zrobienie zakupów. To samo może dotyczyć planowania treści na Twoje social media czy wybór strojów do pracy.

Zautomatyzować możesz także pewne procesy w swoim codziennym działaniu. Np. jeśli otrzymujesz często maile o podobnej treści – stwórz szablon wiadomości z odpowiedzią na tego typu maile. Zaoszczędzisz czas na pisaniu za każdym razem tego samego. Zastanów się, które czynności powtarzasz każdego dnia i pomyśl jak możesz te czynności zautomatyzować.

4. Bądź asertywny/a

Nasz czas jest niezwykle cenny, dlatego nie poświęcaj go na każdą prośbę, która do Ciebie trafia i na każde najmniejsze zadanie, które jest na Twojej liście. Z pewnością wielokrotnie w ciągu dnia wpadają do Ciebie małe tematy do zrobienia. I jeśli zadanie to, nie jest ważne i nie przybliża Cię do Twoich celów – naucz się mówić “nie”.

Nie wszystko musimy robić i nie na wszystko warto poświęcać swój czas. Naucz się oceniać, które zadania nie są istotne i po prostu ich nie rób. Zawsze skupiaj się na najważniejszych zadaniach w perspektywie krótko i długoterminowej. Niektóre zadania nie są pilne, ale są ważne z punktu widzenia Twoich dalszych celów. Na te zadania musisz znaleźć czas.

5. Ustal limit czasu na zadanie

Ustalenie czasu na wykonanie określonego zadania sprawi, że zwiększy się Twoja motywacja i zaczniesz działać szybciej, aby zdążyć z wykonaniem danej czynności.

Świetnie pokazuje to prawo Parkinsona. Mówi ono o tym, że im masz więcej czasu na dane zadanie, tym dłużej będziesz je wykonywać. Ustal, więc realny czas na daną czynność, ale taki, który jednocześnie zmobilizuje Cię do szybkiego działania. Mniej czasu to większa motywacja.

6. Stwórz listę rzeczy, których nie chcesz wykonywać (not-to-do-list)

Jest wiele czynności, które zabierają Ci masę czasu, ale nie wnoszą ze sobą nic dobrego. To mogą być różne negatywne nawyki, które powtarzasz każdego dnia.

Stwórz więc listę rzeczy, których nie chcesz robić i staraj się ją przestrzegać.

To może być np.:

  • nie sprawdzanie powiadomień służbowych po pracy
  • nie otwieranie social media z samego rana
  • nie przeglądanie Internetu w trakcie pracy
    itp.

7. Zadania, które zajmują 2 minut – wykonaj od razu

W ciągu dnia pojawiają się czasem małe zadania, które można wykonać od razu i o nich zapomnieć. To może być odpisanie na maila czy wysłanie potwierdzenia obecności na jakimś spotkaniu.

Jeśli coś zajmie Ci jedynie 2 minuty – zrób to od razu – i skup się dalej na ważnych zadaniach, które masz do zrobienia. Nie przerywaj specjalnie pracy, aby wykonać te małe zadania. Wykonaj je między pracą nad tymi dużymi.

Wprowadzając te nawyki do swojego życia, możesz oszczędzić wiele czasu i poświęcić go na coś zupełnie innego niż praca.

Udostępnij ten artykuł: