produktywność definicja

Obecnie żyjemy w bardzo dynamicznym świecie. Łatwo więc zostać przytłoczonym i przeciążonym już samą liczbą zadań, obowiązków i wymagań czasowych. Nasze różne obowiązki prywatne, służbowe czy rodzinne rywalizują o naszą uwagę, a my mamy stale wrażenie, że nie mamy wystarczająco dużo czasu. Produktywność jest czymś, co pozwali nam sobie z tym poradzić.

W artykule znajdziesz:

Co to jest produktywność?

Nasze przytłoczenie ilością obowiązków najczęściej wynika z braku umiejętności zarządzania czasem i braku zdolności do skutecznego ustalania priorytetów 🤷‍♀️

W rezultacie ludzie często spędzają zbyt dużo czasu na zadaniach lub czynnościach o niskim priorytecie, a za mało na tym, co jest dla nich naprawdę ważne. Może to skutkować ciągłym poczuciem bycia w tyle i poczuciem, że nigdy nie ma wystarczająco dużo czasu, aby wszystko zrobić. W tej sytuacji takie odczucia są całkowicie normalne.

👉 Na szczęście, odpowiednie podejście i zmiana sposobu działania, pozwoli poradzić sobie z tym problemem.

Produktywność to efektywne wykorzystanie czasu na sprawy, które są dla Ciebie ważne.

Efektywne działanie to takie, które przynosi Ci maksymalny pożytek przy minimalnym nakładzie Twojego czasu, energii oraz zasobów. Polega więc na osiąganiu pożądanych wyników, w sposób jak najbardziej optymalny.

Produktywność jest więc miarą, która mierzy, jak dobrze zasoby są wykorzystywane do tworzenia wartości.

Zasobami będą np. Twój czas, narzędzia, oprogramowanie, technologia, pieniądze, współpracownicy czy informacje i wiedza.

Czym nie jest produktywne działanie?

Jednym z powszechnych błędnych przekonań na temat produktywności jest to, że wszystko zależy od liczby ukończonych zadań 🤦‍♀️ Takie myślenie prowadzi tylko do jednego — nacisku, aby robić coraz więcej zadań A to z pewnością droga do wypalenia i pracoholizmu. W rezultacie Twoja produktywność także jest na niższym poziomie, bo wykonujesz coraz więcej i zaczynasz działać mniej skutecznie i wydajnie.

Podobnie jest z przekonaniem, że produktywność to ciągła praca… 🤷‍♀️ Wiele osób uważa, że bycie zajętym lub długie godziny pracy są oznaką produktywności. Tutaj efekty są podobno, co wyżej — wypalenie i zmniejszenie produktywności.

Prawdziwa produktywność to coś więcej niż tylko ukończenie dużej liczby zadań czy ciągła praca. Chodzi o to, aby jak najlepiej wykorzystać czas, który masz, wyznaczając konkretne i osiągalne cele, ustalając priorytety zadań i stosując skuteczne techniki zarządzania czasem.

Produktywność nie oznacza:

    1. Nieustannej pracy
      Wiele osób myśli, że trzeba pracować przez cały dzień. W efekcie praca poza granicami swojego czasu pracy może prowadzić do wyczerpania, spadku wydajności i braku równowagi między pracą a życiem prywatnym.
    2. Robienia wielu rzeczy jednocześnie
      Wielozadaniowość, niestety nadal jest często postrzegana jako cecha ludzi produktywnych. Badania wykazują jednak, że próba wykonywania wielu zadań jednocześnie, zamiast zwiększyć produktywność, prowadzi do spadku jakości i dłuższego czasu realizacji zadań.
    3. Pracy bez przerwy
      Regularne przerwy w pracy są niezbędne i pozwalają zachować wydajność oraz koncentrację. Zawsze w planie pracy należy uwzględniać krótkie przerwy i czas na odpoczynek.
    4. Pracy na pełnych obrotach
      Bardzo często najlepszym sposobem na zwiększenie produktywności jest właśnie zrobienie sobie przerwy i odpoczynek od pracy. Właśnie to pozwala na regenerację, odświeżenie myśli i lepsze skupienie się na zadaniach po powrocie do pracy.

Prawdziwa produktywność będzie wymagała od Ciebie zachowania równowagi między pracą a innymi aspektami życia, takimi jak zdrowie fizyczne, rodzina, zarabianie czy zdrowie psychiczne.

Produktywność to nie jest więc robieniem coraz większej ilości rzeczy i pracy bez przerwy. To robienie tych właściwych rzeczy, które przynoszą nam konkretną wartość, np. przybliżają nas do celu. To także praca w odpowiednich godzinach zgodnych z Twoim wykresem wydajności.

Prawdziwa produktywność polega na robieniu właściwych rzeczy w sposób, który pozwala na zdrowe i satysfakcjonujące życie.

Dowiedz się także >> Jak być bardziej produktywnym

Produktywność a organizacja czasu

Aby mówić o produktywności, trzeba wspomnieć o organizacji czasu i umiejętności ustalania priorytetów. To dwie bardzo ważne kwestie, które mają wpływ na prawdziwe, produktywne działanie.

Odpowiednie planowanie czasu pozwala na rozsądne zaplanowanie swoich wszystkich zadań oraz ich skuteczne wykonywanie. Wpływa także na zmniejszenie stresu, zwiększa motywację oraz poprawia wydajność pracy poprzez maksymalne wykorzystanie dostępnych zasobów, takich jak czas, narzędzia, technologie i wiedza.

Jasny plan daje nam wiedzę, co, kiedy i w jakim czasie mamy do zrobienia. Przekłada się to na oszczędność czasu oraz zwiększenie naszej efektywności.

Kiedy natomiast znamy własne priorytety, możemy się skupić na tym, co naprawdę dla nas ważne. Aby jednak je ustalić, musimy w pierwszej kolejności jasno i konkretnie określić wszystkie swoje cele. Dopiero kiedy to zrobimy, możemy stworzyć listę zadań do każdego celu i uporządkować ją według priorytetów.

Pamiętaj, że planowanie to określanie co, kiedy i w jaki sposób zrobić, aby osiągnąć cele. W związku z tym to, co robisz, zawsze musi mieć za sobą określony cel.

Produktywność to nie wielozadaniowość, praca bez przerwy czy praca na pełnych obrotach przez cały czas. Produktywność to efektywne wykorzystywanie zasobów w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. Dlatego ważne jest, aby pamiętać o równowadze między pracą a życiem prywatnym, odpoczynku i umiejętnościach zarządzania czasem.

Zobacz także:

Zwiększ swoją produktywność i osiągaj więcej

Jeśli czujesz, że ciągle brakuje Ci czasu, a Twoja lista zadań jest coraz dłuższa, ta książka jest dla Ciebie!

To zbiór metod, dzięki którym będziesz działać szybciej i zyskasz cenny czas.

Udostępnij ten artykuł: