Metoda Inbox Zero na zarządzanie mailami

Skrzynka mailowa dla wielu osób stała się obecnie jednym z głównych narzędzi pracy. Otrzymujemy setki wiadomości z najróżniejszymi informacjami. Problemem stało się zapanowania nad tym całym chaosem. Umiejętność zarządzania pocztą stała się konieczność.

W artykule znajdziesz:

Metoda Inbox Zero

Odpowiedzią na chaos Twojej skrzynki mailowej może być metoda Inbox Zero. Idea polega na takim utrzymaniu porządku w swoich mailach, aby po otworzeniu poczty, w widoku głównym były tylko najnowsze, nieprzeczytane wiadomości lub te, którymi musimy się jeszcze zająć (które wymagają jeszcze naszej uwagi). Wszystkie pozostałe wiadomości kategoryzujemy, archiwizujemy bądź usuwamy. Otwierając pocztę, mamy czysty i przejrzysty widok wiadomości.

Metoda ta sprowadza się tak naprawdę do zbudowania u siebie nowego nawyku kategoryzacji wiadomości. Robiąc to za każdym razem, gdy czytasz nową wiadomość, zajmuje Ci to jedynie kilka sekund.

Uporządkowana skrzynka mailowa sprzyja produktywności i pozwala nam efektywnie działać. Dlatego ta metoda jest bardzo przydatna.

Na czym polega metoda inbox zero

Korzyści z metody Inbox Zero

Czysta i poukładana skrzynka mailowa niesie ze sobą wiele korzyści dla efektywności i ogólnej organizacji w życiu zawodowym oraz osobistym.

Zwiększona produktywność

Dzięki systematycznemu porządkowaniu i zarządzaniu skrzynką mailową można skupić się na najważniejszych zadaniach, eliminując chaos i nadmiar informacji.

Mniejszy stres

Porządek w skrzynce mailowej oznacza mniej stresu. Otrzymywanie setek nieprzeczytanych wiadomości może być przytłaczające, a Inbox Zero pozwala uniknąć tego uczucia. Mamy poczucie, że wszystko jest pod kontrolą i nic nie przegapiliśmy.

Zwiększona koncentracja

Brak bałaganu w mailach pozwala na lepsze skupienie się na aktualnych zadaniach, bez rozpraszających elementów.

Łatwiejsze odnalezienie informacji

Dzięki odpowiedniemu kategoryzowaniu i sortowaniu maili, można szybko znaleźć potrzebne informacje, co przyspiesza pracę.

Zwiększona efektywność komunikacji

Lepsze zarządzanie skrzynką mailową oznacza szybsze reagowanie na ważne wiadomości, co z kolei poprawia efektywność komunikacji.

Lepsza organizacja pracy

Podejście Inbox Zero promuje systematyczne zarządzanie i organizację pracy, co ma pozytywny wpływ na ogólną strukturę codziennych obowiązków.

Poczucie osiągnięcia celu

Osiągnięcie pustej skrzynki mailowej lub zarządzanie nią w taki sposób, by zawierała tylko istotne informacje, daje poczucie kontroli nad codziennymi zadaniami i osiągnięcia określonych celów.

Redukcja rozproszenia uwagi

Mniej niepotrzebnych wiadomości oznacza mniej elementów rozpraszających uwagę, co prowadzi do większej produktywności i skuteczności w pracy.

Lepsze zarządzanie czasem

Przyzwyczajenie się do regularnego przeglądania poczty pozwala na efektywne planowanie dnia i ustalanie priorytetów zadań.

Szybsze podejmowanie decyzji

Metoda ta uczy podejmowania szybkich decyzji co do dalszych działań związanych z otrzymanymi wiadomościami, co pomaga w unikaniu odkładania zadań na później.

Jak wprowadzić metodę Inbox Zero?

Aby osiągnąć i utrzymać porządek w skrzynce mailowe warto zastosować tych kilka wskazówek i wprowadzić je jako nowy nawyk do swojego życia.

1. Stwórz foldery / etykiety / tagi

Każdy rodzaj skrzynki mailowej będzie miał nieco inne nazewnictwo, ale podobny sposób działania. Np. poczta Gmail będzie miała “etykiety”, a Outlock “foldery”.

W pierwszym kroku określ, na jakie kategorie chciałbyś/chciałabyś podzielić swoje maile. Oczywiście w każdej chwili możesz je zmienić, usunąć czy dodać nowe.

To może być prosty system jak:

– do zrobienia
– gotowe

lub

– osobiste
– praca

Czy bardziej szczegółowy jak:

– Osobiste
– Wiedza, informacje
– Firma
– Rachunki
– Klient 1
– Projekt 1
itp.

Jak podzielisz wiadomości, zależy tylko od Twoich aktualnych potrzeb i preferencji. Możesz mieć dowolną ilość folderów, ale nie polecam robienia ich zbyt wielu.

Możesz także używać tagów, które pozwalają Ci na wrzucenie jednego maila do kilku kategorii.

2. Ustalaj priorytety

W mailach, które jeszcze zostają do wykonania, możesz stosować odpowiednie oznaczenia ich ważności (wykrzykniki, gwiazdki itp.). Ułatwi Ci to ocenę, czym należy zająć się w pierwszej kolejności.

3. Ustaw automatyzację filtrów

Możesz ustawić automatyzację, dzięki której wiadomości o określonych kryteriach (adres nadawcy, słowa kluczowe w tytule itp.), będą automatycznie wpadały do określonego folderu. Tutaj jednak warto sprawdzić, czy maile te będą się pokazywały najpierw w widoku głównym, bo w folderach możesz przeoczyć takie nowe wiadomości.

Ja stosuję automatyzację na wiadomości newsletterowe, które otrzymuję od ważnych dla mnie twórców internetowych. Nie mam na bieżąco czasu ich czytać, więc wpadają do folderu “Informacje, wiedza” i przeglądam je w wolnej chwili.

4. Korzystaj z dodatkowych wtyczek do zarządzania zadaniami

Dzięki nim możesz za pomocą 2 kliknięć dodać maila (a dokładniej zadanie do wykonania, które się w nim znajduje) na swoją listę zadań. Jednocześnie możesz od razu wrzucić takiego maila do odpowiedniego folderu. Dzięki temu na swojej liście zadań masz konkretny punkt do wykonania, a Twoja skrzynka mailowa jest uporządkowana.

5. Codziennie, regularnie przeglądaj i porządkuj skrzynkę mailową

Przyzwyczaj się do regularnego sprawdzania poczty. Zbuduj sobie nowy nawyk. To może być rano, w południe i na koniec pracy. Nie musisz odpowiadać na każdą wiadomość od razu, ale ważne jest, aby przeglądać i kategoryzować otrzymywane maile, jak tylko je otworzysz.

6. Usuwaj niepotrzebne wiadomości

Usuwaj bez wahania maile, które nie są dla Ciebie istotne. Oznaczaj je jako spam, archiwizuj lub kasuj, by nie zagracały skrzynki.

7. Stosuj metodę 4D

4D czyli delete (usuwaj), delegate (deleguj), do (zrób), defer (przełóż na później). Kiedy otworzysz nową wiadomość, zastanów się nad nią i wykonaj jedną z tych czterech czynności. Nie trać czasu na ponowne jej czytanie za jakiś czas, tylko od razu oceń, co należy z nią zrobić.

Po wykonaniu tej czynności wrzuć wiadomość do odpowiedniego folderu.

8. Stosuj zasadę: zero tolerancji dla odkładania

Zasada jest prosta — unikaj odkładania decyzji dotyczących maili na później. Im szybciej podejmiesz działanie, tym lepiej.

Pamiętaj!

Jeśli masz bałagan w mailach, zacznij porządkowanie od najnowszych wiadomości. Zbuduj nowy nawyk regularnego przeglądanie wiadomości. Dopiero później, gdy uporasz się z tymi najnowszymi wiadomościami, przechodź do coraz starszych i je porządkuj, aż osiągniesz czystą, poukładaną skrzynkę mailową.

Polecam Ci wrzucenie sobie w kalendarz bloku czasu na porządkowanie maili i robienie tego regularnie. Zrobienie takich porządków na jeden raz, może być niemożliwe bądź bardzo męczące i przytłaczające. Na co dzień wrzuć w kalendarz sprawdzanie maili 2 bądź 3 razy dziennie w zależności od ilości wiadomości, jakie otrzymujesz.

Metoda Inbox Zero ma wiele korzyści i z pewnością warto wprowadzić ją w życie.

Zobacz także:

Udostępnij ten artykuł: