Zachowanie równowagi między pracą, a życiem prywatnym jest jedną z ważniejszych kwestii w naszej codzienności. Granice między tymi sferami są często bardzo mocno rozmyte. Jest kilka skutecznych sposobów, które pomogą Ci odzyskać tę równowagę. Poznaj kilka przydatnych wskazówek.
Czym jest work-life balance?
Bez względu na to, jak wygląda Twoja praca ważne jest, abyś poznała tych kilka zasad, które pomogą Ci pogodzić wszystkie obowiązki i znaleźć czas dla siebie i najbliższych.
Zwłaszcza teraz, gdy wiele osób pracuje zdalnie ze swojego domu, granica między pracą, a życiem prywatnym staje się coraz mniej widoczna.
Work-life balance:
To najprościej mówiąc, równowaga pomiędzy Twoim życiem prywatnym i zawodowym. Tak naprawdę dla każdego z nas będzie rozumiana inaczej.
Poznaj kilka ważnych punktów, które pomogą Ci w osiągnięciu równowagi.
1. Odpuść perfekcjonim
Perfekcjonizm rozwijamy u siebie najczęściej w młodym wieku. Mamy wtedy ograniczoną liczbę zajęć i czas na różne aktywności. Dorosłe życie przynosi nam jednak dużo więcej obowiązków i dużo mniej czasu na ich wykonanie.
Jeśli nie uda nam się zapanować nad nawykiem perfekcjonizmu, może on być dla nas wręcz destrukcyjny. Chorobliwa ambicja może zniszczyć wiele sfer naszego życia. Odbija się na naszym zdrowiu fizycznym oraz psychicznym. Nie pozwala nam także przechodzić do wykonywania następnych zadań, bo stale poprawiamy to, co już wykonaliśmy.
Kluczem do uniknięcia wypalenia i pogorszenia swojego samopoczucia jest uwolnienie się od perfekcjonizmu. Warto zaakceptować, że w życiu nie wszystko musi być idealne. Że ważniejsze jest nasze zdrowie i dobre samopoczucie.
2. Bądź offline
Czasy, w których żyjemy to stały i bardzo szybki rozwój nowoczesnych technologii. Są dla nas dużym udogodnieniem, ale wpływają też znacząco na zaburzenie naszej równowagi między pracą, a życiem prywatnym.
Nowoczesne technologie spowodowały, że jesteśmy stale dostępni, ciągle podłączeni do sieci. Dostajemy służbowe powiadomienia o każdej porze. Często bez względu na to, która jest godzina odbieramy te wiadomości i naszą uwagę skupiamy znowu na pracy. Wydaje nam się, że dzień pracy nigdy się nie kończy.
Powiadomienia telefoniczne przerywają nasz czas wolny. Co gorsza pobudząją w nas ukryty stres. Warto więc przestać odbierać maile podczas spotkań rodzinnych czy podczas wizyty
u znajomych. Czas prywatny powinien być jak najbardziej czasem dla nas i dla naszych najbliższych. Osoby, które nie reagują na powiadomienia z pracy rozwijają silniejszy nawyk odporności. Osoby te mają większe poczucie kontroli nad własnym życiem.
3. Pamiętaj o aktywności fizycznej
Codziennie skupiamy się jedynie na kilku najważniejszych potrzebach, które musimy zaspokajać. Musi spać, jeść i korzystać z łazienki. Pomijamy ważną kwestię jaką jest aktywność fizyczną.
Ćwiczenia są świetnym sposobem na redukcję stresu! Wytwarzają endorfiny, które poprawiają nasze samopoczucie. Nie muszą to być zaawansowane treningi. Mogą to być ćwiczenia, które nie wymagają zbyt wielkiego wysiłku, a oferują nam masę korzyści.
4. Nie marnuj czasu – postaw na plan
Od czego zacząć? W pierwszej kolejności określ, co jest dla Ciebie najważniejsze w życiu. To będzie lista Twoich priorytetów, na podstawie której stworzysz swój plan działania.
W następnym kroku wyznacz granice i pilnuj przyjętych przez siebie ram czasowych.
Jeśli uważasz, że zbyt dużo czasu spędzasz na przeglądaniu Internetu – określ ile czasu dziennie możesz to robić i trzymaj się tego założenia. Możesz także skorzystać z wielu aplikacji, których zadaniem jest informowanie Cię o przekroczonym czasie bądź blokowaniu stron, których nie powinnaś już przeglądać. Takie ograniczenia możesz zastosować do swoich różnych aktywności.
Wyznacz ramy czasowe pracy, aktywności fizycznej, czasu dla siebie itd.
To pomoże Ci uporządkować Twój dzień i będzie Ci łatwiej kontrolować, czy nie zatracasz się,
w którejś ze sfer swojego życia.
5. Zmień strukturę swojego życia
W naszym życiu jest wiele obszarów, które można udoskonalić. Aby je dostrzec warto spojrzeć na nie z dystansu. “Na chłodno” przeanalizować swoje codzienne nawyki i rutynę.
Wiele zwyczajnych aktywności wykonujemy niepotrzebnie – nie są dla nas priorytetem,
a poświęcamy im sporo czasu. Boimy się delegować zadania i staramy się wszystko zrobić same. Wpadamy w spiralę obowiązków i zwiększamy nasz poziom stresu.
Zastanów się, co możesz zmienić, aby usprawnić swoje działanie i zyskać cenny czas na inne rzeczy. Planowanie jest najbardziej skuteczną metodą organizacji czasu i naprawdę warto dobrze opanować tę umiejętność.
6. Zacznij od małych kroków
Postaw na wolniejsze, ale skuteczniejsze zmiany!
Małymi krokami także dojdziesz do celu, a w tym czasie przygotujesz się na zmiany i łatwiej będzie Ci w nich wytrwać. Tworzenie nowych nawyków to proces, który trwa. Jednak gdy uporządkujesz już swoje życie będziesz mogła cieszyć się czasem na to, co dla Ciebie najważniejsze.
Trzymam za Ciebie mocno kciuki!
Leave A Comment