Kreatywność jest jednym z kluczowych elementów, które mogą znacząco wpłynąć na nasz rozwój osobisty i zawodowy. Nie jest to umiejętność zarezerwowana tylko dla wybranych; każdy z nas może ją rozwijać, niezależnie od naszych genów i wrodzonych predyspozycji. Taka perspektywa zmienia wszystko, otwierając drzwi do nieskończonych możliwości twórczego myślenia i działania. Poznaj recenzję książki “Podręcznik kreatywnego myślenia”.

“Podręcznik kreatywnego myślenia” – opinia o książce

Książka „Podręcznik kreatywnego myślenia” autorstwa Chrisa Griffithsa, Meliny Costi i Caragh Medlicott to doskonały przewodnik po świecie kreatywności, ukazujący, że każdy z nas może nauczyć się myśleć bardziej twórczo, niezależnie od tego, jak bardzo jesteśmy przekonani o naszej obecnej „niewystarczającej” kreatywności.

Problem braku edukacji kreatywnej

Jednym z zagadnień poruszanych w książce jest kwestia braku formalnej edukacji w zakresie kreatywności. Już od wczesnych lat szkolnych jesteśmy uczeni przedmiotów takich jak matematyka, język polski czy historia, które rozwijają nasze umiejętności analityczne. System edukacji często koncentruje się na rozwijaniu zdolności rozwiązywania problemów w sposób logiczny i przewidywalny, pozostawiając na marginesie umiejętność kreatywnego myślenia. Efektem tego jest ograniczenie nas do schematów, które utrudniają nam tworzenie nowych, innowacyjnych rozwiązań.

Książka wskazuje na ten problem, pokazując, jak system edukacji nakłada na nas ograniczenia związane z trzymaniem się wyłącznie analitycznego myślenia. Brakuje zajęć, które rozwijałyby nasze zdolności twórcze, a to właśnie kreatywność jest kluczem do innowacji i sukcesu w wielu dziedzinach życia.

Struktura Książki

„Podręcznik kreatywnego myślenia” jest podzielony na trzy części, z których każda prowadzi czytelnika przez różne aspekty procesu twórczego.

Część pierwsza: Zrozumienie własnego myślenia

W pierwszej części książki autorzy skupiają się na analizie naszych nawyków myślowych. Czytelnik dowiaduje się, w jaki sposób podejmuje decyzje, jak funkcjonują jego schematy myślowe oraz jakie błędy myślowe mogą ograniczać jego kreatywność. Zrozumienie tych mechanizmów jest kluczowe, ponieważ często nie jesteśmy świadomi, jak nasze automatyczne reakcje i wpojone schematy myślenia mogą nas hamować. Autorzy pokazują, jak te bariery przezwyciężyć i jak świadomie rozwijać bardziej otwarte i elastyczne podejście do myślenia.

Część druga: Znajdowanie kreatywnych rozwiązań

Druga część książki poświęcona jest praktycznym technikom znajdowania kreatywnych rozwiązań problemów. Jednym z narzędzi omawianych w tej części, z której ja sama chętnie korzystam, jest koncepcja 5D, czyli pięciokrotne zapytanie „dlaczego?”. Ta metoda polega na zadawaniu sobie pięć razy pytania „dlaczego?”, aby dotrzeć do źródła problemu i zrozumieć jego istotę. Dzięki tej technice możemy odkryć ukryte przyczyny problemów i znaleźć innowacyjne sposoby ich rozwiązania.

Część trzecia: Integracja wiedzy i kreatywne przywództwo

Trzecia część książki łączy wszystkie wcześniejsze koncepcje w spójną całość, uzupełniając je o dodatkową wiedzę. W tej części znajdziesz informacje na temat kreatywnego przywództwa, które jest kluczowe dla skutecznego zarządzania zespołem i inspirowania innych do twórczego myślenia. Autorzy omawiają, jak liderzy mogą stymulować kreatywność w swoich zespołach oraz jak organizować efektywne sesje brainstormingu. Pokazują, że tradycyjna burza mózgów nie zawsze prowadzi do najlepszych rozwiązań, ponieważ jest często przeprowadzana w sposób niewłaściwy. Zamiast tego, przedstawiają schemat, który pozwala na bardziej efektywne generowanie pomysłów. Z tej części dowiesz się więc, jak zaplanować i przeprowadzić burzę mózgów, aby była naprawdę produktywna i prowadziła do innowacyjnych rozwiązań. Ta część książki pokazuje, jak zintegrować zdobytą wiedzę w praktyce, co czyni ją nieocenionym źródłem dla każdego, kto chce rozwijać nie tylko swoją kreatywność, ale także umiejętności lidera.

Przykłady i ćwiczenia

Jednym z elementów, które szczególnie przypadły mi do gustu w „Podręczniku kreatywnego myślenia”, są wstawki ze studium przypadku oraz praktyczne ćwiczenia. Autorzy zastosowali konkretne przykłady, takie jak historie firm Kodak, Ford czy Lego, które doskonale ilustrują omawiane koncepcje. Dzięki temu łatwiej jest zrozumieć, jak te teoretyczne idee można zastosować w rzeczywistości. Najlepiej uczymy się albo poprzez praktykę, albo dzięki konkretnym przykładom, a ta książka łączy oba podejścia. Ćwiczenia, które pokazują Twój aktualny sposób myślenia i oferują alternatywne, kreatywne rozwiązania, dają dużo do myślenia i pozwalają na praktyczne przełożenie zdobytej wiedzy na realne działania. Ten sposób obrazowania idei bardzo mi odpowiada, ponieważ pomaga nie tylko zapamiętać koncepcje, ale także lepiej je zrozumieć i wykorzystać w codziennym życiu.

Książka nie jest łatwą i szybką lekturą. Wymaga od czytelnika pełnego zaangażowania, ponieważ wprowadza wiele nowych pojęć i koncepcji, które mogą być trudne do przyswojenia bez głębszej refleksji. Autorzy zachęcają do uważnego czytania i praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy, co pozwala na stopniowe przyswajanie i rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia.

„Podręcznik kreatywnego myślenia” to książka, która może znacząco wpłynąć na rozwój osobisty każdego czytelnika ✨ Przez zrozumienie własnych procesów myślowych, nauczenie się nowych technik rozwiązywania problemów oraz praktyczne ćwiczenia, książka ta oferuje narzędzia, które mogą pomóc w rozwijaniu kreatywności na co dzień. Nie jest to lektura łatwa, ale jej wartość polega właśnie na tym, że zmusza do myślenia i aktywnego poszukiwania nowych rozwiązań. Dzięki tej książce każdy z nas może odkryć w sobie pokłady kreatywności, które do tej pory mogły być uśpione.

>> „Podręcznik kreatywnego myślenia” – Wydawnictwo OnePress

Zobacz także:

Udostępnij ten artykuł: